Преди 45 години е произведен първия електрокар в завод „Гаврил Генов” - Враца - Статии 2011 година - Най-нова история - Статии - Музейна Библиотека Враца
Понеделник, 26.06.2017, 06:41Влезли сте като Гост | Група "Гости"Добре дошли Гост | RSS

Музейна Библиотека Враца

Сайт меню
Раздел категории
Статии 2008 година [1]
Статии 2010 година [1]
Статии 2011 година [1]
Статии 2012 година [3]
Статии 2013 година [2]
Статии 2014 година [1]
Статии 2015 година [4]
Нашата анкета
Оценете нашия официален сайт
Общо отговори: 42
Статистики

Общо на линия: 1
Гости: 1
Потребители: 0

Статии


Главна » Статии » Най-нова история » Статии 2011 година

Преди 45 години е произведен първия електрокар в завод „Гаврил Генов” - Враца

Преди 45 години е произведен първия електрокар в завод „Гаврил Генов” - Враца

 

 

Предприятието е наследник на процъфтяващите в края на XIX и началото на XX в. коларо-железарска работилница на Мито Орозов и фабриката на братя Стубленски за производство на пресови изделия. В своето развитие то преминава през много и сложни етапи.

След национализацията през 1947 г. предприятието се реорганизира в ДИП „Гаврил Генов”. Към него са присъединени работилници и цехове, упражняващи сходни дейности. В годините преди да започне производството на електрокари предприятието има цехове за производство на: подкови – конски и волски; печки – готварски и отоплителни; телени изделия; резервни части; превозни средства; чугунени отливки; машиноремонтен цех с малка леярна към него; авторемонтен цех и др. През 1962 г. Авторемонтният цех и отделението за технически услуги преминават на подчинение на ДАП – Враца. До 1965-1966 г. заводът се намира срещу пътническата гара, а по-късно се премества на мястото на цеха за производство на пейки. При строителството на нови халета обхваща парцели на „Топливо”, „Содолимонадена” и др.

На 29 април 1964 г. със Заповед № 4719 на Комитета по машиностроене „Гаврил Генов” във Враца се преустройва в завод за производство на електрокари. По-голямата част от дейностите му преминават към други предприятия. На база на съществуващите съоръжения и кадри се обособяват нови цехове за производство на електрокари: „Разкроячно-заготвителен”, „Заварочен” с механичен участък към него, „Монтажен”, „Бояджийски”, „Енергетичен” и цех за производство на чугунени отливки. Директор на предприятието по това време е Христо Нончев (от 1963 до 1967 г.).

Колективът на машиностроителен завод „Гаврил Генов” започва постепенно да усвоява сложното и непознато до момента за врачанските майстори производство. На 25 февруари 1965 г. е произведен първият електрокар модел „ЕВ-416” по проект на сътрудниците от Научноизследователския и Проектоконструкторския институт по електро и мотокари и двигатели с вътрешно горене в София. Той е с повдигателна мощност 1 тон на 3 метра височина при скорост на движението без товар – 10 км, а с товар – 8 км. Голямата му маневреност – радиус на завой 1390 мм го прави много подходящ за пренасяне на товари в тесни коридори, производствени зали и складови помещения с чести завои. Това е голям успех за врачанските машиностроители, но като цяло през първите години производителността на труда е малка. Работи се предимно на ръка и със стара онаследена техника. Тесните производствените халета не позволяват модернизация на технологията и организацията на производство. Заводът е коопериран с повече от 56 предприятия и всяко забавяне на доставките води до спиране на производствения процес. Въпреки трудното начало произведените в завод „Гаврил Генов” електрокари – високоповдигачи успяват да се наложат със своето качество не само на вътрешния, но и на международния пазар.

През периода 1970-1977 г. обемът на общата промишлена продукция се увеличава два пъти. В завода работят над 30 инженери и икономисти и повече от 200 техници. Започва разширяване и благоустрояване на предприятието. Построяват се нов производствен корпус, съоръжен със съвременна техника, халета и складови помещения, които спомагат за организиране на поточността. Модернизират се основните цехове: „Заварочен”, „Разкройвачен” и „Механичен”. Създава се поточност и в монтажния цех. В резултат на всичко това един електрокар вече се сглобява за 42 минути. Ръчният труд е премахнат напълно. Успешно се прилагат много новости и прогресивни технологии. Леярният цех в завода осигурява чугунени отливки и за някои предприятия от системата на ДСО „Балканкар”. Помощ оказват и учениците от СПТУ „Антон Иванов”, които провеждат своята учебна практика в ЕЗ „Гаврил Генов”. От 1968 г. заводът започва да издава свой вестник - „Машиностроител”.

През 1973 г. се обособява цех за електрокари - второ направление. Усвоява се производството на нови видове.

При тази структура ЕЗ „Гаврил Генов” се специализира в производство на триопорни контейнерообслужващи и четириопорни високоповдигачи. Произвеждат се над 20 типоразмера електрокари. Продукцията на завода се изнася в повече от 40 страни – СССР, ЧССР, Унгария, ГДР, Англия, САЩ, Италия, Япония, ФРГ, Испания, Египет, Ирак, Мозамбик и др. През периода от 1976 до 1983 г. завода произвежда и изделия за бита – свещници, пепелници, колове за асми, стелажи, наковални, олуци, лопатки и стъргалки за печки и др.

През 1977 г. „Гаврил Генов” заедно с машиностроителен завод „Искър” в Мездра влиза в състава на обединени заводи за електрокари в София. От 1981 г. заводът преминава в системата на ДСО „Металхим”. През 1983 г. е награден с орден „Народна република България” – първа степен, по случай 100-годишнината от създаването му. По този повод са открити нови мощности за изработване на инструментални фрези, машини и отливки по метода на центробежното леене. Четири години по-късно производствената му номенклатура се обогатява с машини за мокро почистване на изходящи газове от прах и вредни компоненти и за пречистване на отпадъчни води. Комбинатът се разраства и през следващите няколко години, вече с името „Уника - ММ”, развива конструкторска, маркетингова, производствена и сервизна дейност в областта на металорежещите машини, центробежното леене, инструменталната екипировка и двигателостроенето.

Носител на традициите, умело съчетани с новостите, той се вписва успешно в индустриалната панорама на окръга.

Образци от производството на ЕЗ „Гаврил Генов”, снимки и рекламни материали свързани с дейността на предприятието се съхраняват във фондохранилищата на отдел „Най-нова история” във Врачанския исторически музей.

 

                                Христина Христова - уредник в отдел „Най-нова история”

Категория: Статии 2011 година | Добавено от: Klavdiya (25.02.2011) | Автор: Христина Христова
Преглеждания: 624 | Коментари: 1
Общо коментари: 1
1  
Много интересна статия. good

Име *:
Email *:
Код *:
Вход във форума
Търси